2013. január 31.

Természetes nyelvi keresés, mobil és Graph Search

Mit tud és mit nem tud ma a Graph Search?
Graph Search can search the people, places, interests, and photos in your social network—but it can’t yet search status updates, comments, or Facebook’s Open Graph. [bővebben]
Milyen is lenne, ha ezeket tudná? [részletesebben a Kereső Világon]
Wonder by Yandex Labs from Maxim Grinev on Vimeo.

A Facebook mobilcéggé vált
A mobil platformokról bejelentkezők (havi 680 millió felhasználó, ebből 157 millió kizárólag mobilról jelentkezik be) száma óriásit nőtt, rájuk utalt Zuckerberg azzal, hogy mobilos céggé vált a Facebook. Na meg arra, hogy a hirdetési bevétel 23 százalékát a mobilos Facebook-verziókban megjelenő reklámok termelték, ami óriási szám ahhoz képest, hogy tavaly ilyenkor a mobilos Facebookon még egyáltalán nem is voltak reklámok. [bővebben]
Csak valahogy nem tud mit kezdeni evvel. Égető szüksége van mindenkinek arra, hogy a mobil keretei között fogalmazza újra az internetet. Az én szememben a Graph Search is egy kísérlet erre. Dicséretes hogy alapos nyelvészeti és pszichológiai vizsgálatokkal alakították ki a természetes nyelvi keresést. A korlátozott tesztüzem tapasztalataira alapozva bizonyosan valami nagyon jó fog ebből kisülni. Érdekes, hogy az Open Graph-ot használó Wonder-t mit konkurens eltiltották az API használatától.

Mindeközben a nyelvtechnológia
A Wonder a ma már mindenki számára elérhető Nuance beszédfelismerő API-t használja. Ennek segítségével egyszerűen, különösebb beszédtechnológiai szakértelem nélkül ma már fel lehet ruházni hangvezérléssel egy mobil alkalmazást. Az Open Graph, vagy éppen más linked data adatbázisok természetes nyelvi lekérdezése is megoldható a quepy framework-höz hasonló eszközökkel napjainkban. A Yandex ráérzett arra, hogyan is kell működni a közösségi média és a mobil korában egy keresőnek, a Facebook - habár mobilcéggé vált - még nem.

Nincsenek megjegyzések: